Kdo služi na črno s Kodo 95?

Kdo služi na črno s Kodo 95?

Na odmevne afere in malverzacije v poslih z vozniškimi dovoljenji in licencami smo že kar navajeni. Včeraj so na portalu Siol.net odprli temo o zelo problematičnih razmerah na področju usposabljanja voznikov kamionov in avtobusov z območja nekdanje skupne države, ki v Sloveniji opravljajo izpite za temeljno kvalifikacijo.

Nekoliko podrobnejši vpogled v dogajanja na tem področju v zadnjih nekaj letih kaže še veliko bolj umazan obraz od tistega, ki ga razkriva članek na Siolu. Videti je, da se je ob površno zastavljeni zakonodaji in vse večjem povpraševanju voznikov, ki iščejo posel v EU, razrasel pravi sivo-črni trg, na katerem številni »podjetniki« dobro služijo na račun države.

Da gre za zelo donosen posel, predvsem za tiste, ki spretno krmarijo med ohlapnimi zakonskimi predpisi, kaže tudi mrzlična marketinška tekma, ki poteka na družbenih omrežjih, predvsem na Facebooku, kjer je pot do želene licence videti kot pot v nebesa. Dejstvo je, da številni pomembni členi v tem poslu niso nikjer uradno registrirani, ne plačujejo davkov, in da večina posla poteka s plačili iz roke v roko.

Glavna zasluga za nered na trgu, poleg zakonodaje, pripada tistim, ki so v tem poslu zavohali priložnost lahkega in neobdavčenega zaslužka. Podjetja, ki usposabljajo kandidate se prilagajajo razmeram, ki jih na trgu narekujejo »ljudje na terenu«, ki neposredno nabirajo in prepričujejo kandidate po Bosni in Hercegovini, Srbiji, Makedoniji. Nekateri izmed njih kandidatom obljubljajo prav vse, od lahkega opravljanja izpita, po principu »imamo svoje ljudi v komisiji, mi vedno dobimo izpitne pole še pred izpitom«, do urejanja prevoza, ki vključuje sendvič in pivo in nočitve v enem izmed hotelov, s katerimi imajo organizatorji posla dogovorjene popuste.

Med številnimi zaslužkarji, ki so se na tem področju zvrstili v preteklih letih in so bili zelo aktivni pri zagotavljanju kandidatov za različne delodajalce, pogosto srečujemo nekatera imena. Med njimi tudi Dalibora Mlađenovića, podjetnika iz Prnjavorja v BIH. Če sodimo po objavah na njegovi Facebook strani je Mlađenović praktično od samega začetka zelo aktiven v tem poslu na območju BIH in v Srbiji. Leta 2018 je ustanovil podjetje Koda 95 v Sloveniji, ki je po podatkih, objavljenih na Ajpesu v letu 2018, naredilo precej skromen obseg poslov, vreden le nekaj več kot 10 tisoč evrov. A sodeč po podatkih, ki jih sam navaja na Facebook stranem namenjenim promociji posla, so njegovi zaslužki daleč nad tem. Morda zato, ker največji del ostane prikrit in neobdavčen.

Mlađenović ima v BiH avtošolo Matrica s sedežem v Prnjavorju. V preteklih letih je kandidate za temeljno kvalifikacijo ponujal različnim avto šolam v Sloveniji, pri katerih je mogoče opraviti tudi izpit iz temeljne kvalifikacije. Pred kratkim so ga svojim članom priporočali predstavniki Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije. Zbornica je tudi eden izmed izvajalcev teoretično-praktičnega usposabljanja kandidatov za opravljanje izpita iz temeljne kvalifikacije. Tudi Mlađenović, oziroma njegovo podjetje Koda 95 je član Obrtno podjetniške zbornice, ki ga, za plačano članarino, priporoča drugim članom zbornice.

Vse lepo in prav bi rekli, če ne bi šlo za osebo, ki jo iz lastne države v Slovenijo spremlja zelo slaba popotnica. O Mlađenovićevih nečednih poslih na področju vozniških dovoljenj so večkrat poročali številni bosanski mediji. Med drugim tudi o tem, da je bil aretiran in kazensko ovaden zaradi ponarejanja vozniških dovoljenj v Bosni in Hercegovini. A kot kaže, to sploh ni ovira za dobre zaslužke v Sloveniji. Tudi odgovornim v Obrtno podjetniški zbornici Slovenije se ni zdelo sporno, da ga za sodelovanje priporočajo drugim članom.

Kot navaja avtor članku na Siolu se zbornica v omenjeni zgodbi pojavlja v še enem vprašljivem razmerju. Pri opravljanju izpita iz temeljne kvalifikacije se najprej pojavlja v vlogi izvajalca usposabljanja, potem pa se njeni člani pojavljajo v izpitni komisiji, ki preverja in ocenjuje pripravljenost kandidatov. Očitki s strani drugih izvajalcev te dejavnosti letijo na račun te dvojne vloge, v kateri se zbornica pojavlja, glede na dejstvo, da člani izpitne komisije, po naših informacijah, dobijo izpitne pole na vpogled vsaj en dan pred izpitom. Ob vsem tem se mora nekdo resno zamisliti nad namigi, da nekateri njihovi »zunanji sodelavci« na terenu kandidate prepričujejo menda ravno s tem, da je uspešnost pri izpitu, če ga bodo opravljali prek njih zagotovljena, da se jim ne bo treba veliko učiti, ker bodo dobili pravočasno vpogled v izpitne pole.

 

COMMENTS

Wordpress (0)